Nye IKT-løsninger fra skolestart

SkoleplattformOslo

Fakta om Skoleplattform Oslo:

• Alle PCer vil bli reinstallert med oppgradert operativsystem og ny Office-pakke. Dette inkluderer blant annet e-post, kalender og nærmest ubegrenset lagringsplass for dokumenter og filer.
  • Løsningen inkluderer programvare og lagring av dokumenter i "skyen", med tilgjengelighet uansett hvor du er og når.
  • Du logger deg på kun en gang via skolens nettside. Foresatte logger på ved hjelp av ID-porten. For mer informasjon om ID-porten hos Difi.
  • Hver brukergruppe (lærere, elever og foresatte) får en tilrettelagt startside med tilgang til relevante tjenester og verktøy. Startsiden i portalen overtar for Fronter som startside for tilgang til informasjon, tjenester og nettressurser.
  • Læringsplattformen itslearning overtar for Fronter til planlegging, gjennomføring og vurdering.
  • Alle skoler får nye, mer brukervennlige skolenettsider. Responsiv design: tjenestene i Skoleplattform Oslo er tilpasset både PC, nettbrett, og mobil, og tilbyr stor grad av fleksibilitet.

Fronter fases ut

Foresattes tilgang til Fronter deaktiveres i utgangen av juni. Det vil si at skolen vil benytte andre kommunikasjonskanaler til de foresatte i en overgangsperiode til de nye tjenestene tas i bruk til skolestart.

Skolen vil i overgangsperioden  kommunisere med de foresatte med epost og brev.

Elevene vil i en overgangsperiode beholde tilgang til e-post og Mitt Arkiv i Fronter, slik at de får overført filer, dokumenter og e-post til de nye tjenestene i Osloplattform Oslo.

Årsaken til at Skoleplattform Oslo innføres nå, er at dagens systemer til dels er utdaterte. I tillegg opphører supportavtaler, og derfor er det nødvendig med utskiftning av løsningene.

Informasjonsfilm om Skoleplattform Oslo

Skoleplattform Oslo omfatter: