I uke 11 startet Kampen skole med et prosjekt om solen.

Alle elevene fra 1-klasse og opp til 7-klasse var med i dette prosjekt. Klassene var delt opp i grupper på 40 og 50 elever som jobbet med litt forskjellige emner. Det var syv forskjellige emner man kunne velge i mellom. Man måtte skrive på en lapp tre ting man ville gjøre og så ville lærerne velge en av de tingene man fikk jobbe med i prosjektet. Vi som skriver dette er fra 'foto og film reportasje' gruppa. Vi må jobbe med å ta bilder og filme, og vi må skrive også skrive om ting som skjer her.

Vitenskapsgruppa lærte mer om sola og om verdensrommet. Musikkgruppa lagde musikk til et skuespill som ble vist frem på Onsdag 19 mars som var den siste dagen av prosjektet. 3.dimensjonalgruppa lagde skulpturer av gudene som var sammen hengende med sola. De kunne også lage skupturer av andre ting. De brukte leire og avis papir til å lage skulpturene.

De lagde også to isskulptur av is og snø.

Maskegruppa lagde masker av gips og avispapir og de lagde alle slags masker .

Foto- og filmgruppa tok bilder av de andre og skrev reportasjer.

2.dimisjonalgruppa lagde malerier, tegninger og en type mosaikk. Eventyrgruppa leste eventyr om sola og skrev også om den. De skrev dikt og gjorde andre ting for eksempel å tegne. Hele skolen ble av og til samlet sammen til å se på noen framvisninger av forskjellige ting. Lærere, foreldre og elever har alle sammen samarbeidet om å få dette til å gå.

Prosjektavslutning.

Onsdag 19.03.03 var det prosjektavslutning på Kampen skole. Alle elevene og lærerne var inviterte til å være med å nyte utstillinger og skuespill som elevene selv stod for. Formiddagen ble brukt til vanlig prosjektarbeid, og elevene gjorde ferdig prosjektet. Det var 7 emner å jobbe med, og alle elevene fra 1-7 klasse var med å jobbe under prosjektet. Mange hundre mennesker hadde møtt opp for å få med seg det elevene hadde laget.

Det hele startet med at elever fra musikkgruppa spilte på trommer og rytmeinstrumenter. Korpset overtok med trompeter som spilte for de frammøtte. Etter trompetene var det to klarinetter som spilte "Lisa gikk til skolen" og "Mandagsbarn". Straks etter var det to klarinetter som spilte "When you say nothing at all." Korpset avsluttet med fløytene som spilte "Ring, ring."

Etterpå var det bare å forsyne seg med mat fra et langbord som var satt ut. Elevene i A klassene hadde tatt med seg kaker og kjeks mens de i B klassene hadde med seg matretter. Elevene hadde fra morgen av hatt med seg fryste melkekartonger med vann eller annen drikke i. Disse ble skåret opp og ble til flotte isskulpturer med lys som lyste rundt scenen.

Etter at foreldre og elever hadde spist gikk lærerne og åpnet dørene for utstillingene. Elevene og foresatte ble guidet rundt i bygget av grønne piler som pekte ut veien. Først kom man inn i en korridor i kjelleren der det var masse flotte tegninger som kunst og 2.dimensjonalgruppa hadde laget. Så kom man inn i mellombygget og fikk se lysbildegruppa sine bilder som ble vist på veggen der nede i et lysbildeshow. Man gikk fra kjelleren opp i førsteetasje der man ble geleidet inn i mellombygget der 3.dimensjonalgruppa hadde laget statuer av leire og 2.dimensjonal hadde laget Utstillinger av tegninger og statuer. Det var fantastiske statuer av Ra og akvareller.
Dessuten var det flotte plakater med intervjuer av elever fra redaksjonsgruppa og noen imponerende tavler der det hang forslag til kostymer og inspirasjon fra kostymegruppa. Når man hadde gått igjennom midtbygget kom man inn i korridorene i første. Der kom man inn i et klasserom som viste en film, som filmgruppa hadde laget om prosjektet. Da man kom ut, stod man foran en fantastisk utstilling av masker som maskegruppa hadde laget. Det var helt fantastiske masker, og til hver maske var det en egen historie eller et dikt. Noen hadde også en beskrivelse av hva de forestilte.

Når man kom opp i trappene, fant man en plakat hvor tre elever fra 7.klasse hadde skrevet "NEI TIL KRIG" og hengt opp en maske av George W. Bush, en av Saddam Hussain og en av Osama Bin Laden. Så kom man opp i andre etasje der det var hengt opp bilder som stillbildegruppa hadde laget. Det var noen i svart hvitt og noen i farger.

Da man kom ut i mellombyggets andreetasje, så mann flotte bannere som var malt med gull og sølv. Dessuten var det mange flotte solfarger som gul, oransje og rødt. Så kom man inn i biblioteket der det var stilt ut en modell av verdensrommet. Da man gikk opp trappene i biblioteket så man dukker fra dukkegruppa som var stilt ut i vinduene. I tredje kom man rett inn på et rom der eventyr og tekstgruppa hadde laget dikt og bøker som de hadde lagt på et bord.

Så kom man inn i Vitenskapsgruppa sitt klasserom der det var masse plakater der det stod om vitenskaplige funn og hvordan verdensrommet så ut. Elevene hadde laget forskjellige bøker om solen i de forskjellige kulturene. Så gikk man ned igjen og til slutt gikk man igjennom en gang der det var satt opp flere tegninger i kjelleren. Så kom man ut i skolegården igjen og der var det tomt på koldtbordene og full stemning.

Kl.18.30 var det skuespill og dans med elever fra musikkgruppa som opptrådte foran lærerne, elevene og foresatte. Skuespillet handlet om istiden og om hvordan dyrene som bodde under jorda utviklet seg til fisker, fugler og andre dyr.

Til slutt avsluttet rektor Torleif Torkildsen prosjektet med en tale der han takket alle sammen for innsatsen og

spesielt de foresatte som hadde vært med under prosjektet.

(Denne reportasjen er laget av Kristbjørg, Ingvild og Mari i 7A.)

Tidligere festivaler

2003       2015