Bildet over: Klovnestreker på vinterfestivalen (FOTO: Kampen skole)

Bildet over: Festivalleder Lene Syversen åpner vinterfestivalen (FOTO: Kampen skole)

Stor stemning og høy glamourfaktor

I korridorene stimlet forventningsfulle foreldre og slektninger sammen i håp om å få et glimt av sine stjerner. De samme korridorene var vakkert dekorert med tegninger og malerier av elevene selv og hver dør førte inn til nye eventyr.  I ett av rommene foregikk det miniteater. Små ballerinaer i tyll utførte balansekunstner mens fargerike klovner laget fantestreker. Et annet sted foregikk akrobatikk med rockeringer, saltoer og menneskelige pyramider. Installasjoner, utstillinger og forskningsprosjekt kunne sees i atter andre rom igjen, alt til lyden av rockebandet som spilte ute i foajeen. Ikke lenge etter slo en elev en liksom-knock-out på sin boksemotstander i skolens store boksekamp i den samme foajeen.

Bildet over: fullstappet gymsal (FOTO: Kampen skole)

Bildet over: ..og flere vil inn (FOTO: Kampen skole)

Kveldens høydepunkt var teaterforestillingen på utescenen i skolegården. Unger i fantasifulle kostymer, fargerike klovner, elefanter og løver gjorde kvelden om til glitrende og fargesprakende sirkusskuespill. Og selvfølgelig var sterke menn med tunge vektstenger på plass og viste sine kunster, så vel som fjærlette ballerinaer som balanserte på line.Kveldens høydepunkt var teaterforestillingen på utescenen i skolegården. Unger i fantasifulle kostymer, fargerike klovner, elefanter og løver gjorde kvelden om til glitrende og fargesprakende sirkusskuespill. Og selvfølgelig var sterke menn med tunge vektstenger på plass og viste sine kunster, så vel som fjærlette ballerinaer som balanserte på line

Dagene før dagen

Det er mye som skal klaffe for at et slikt arrangement skal falle på plass og bli vellykket. Hele skolen stod på hodet i uken før festivalkvelden. Lærere og elever var engasjert opptatt med manus som skulle skrives ferdig, replikker eller musikkstykker som skulle finpusses, kostymer som skulle ferdigsys, tegning, maling og forskningsprosesser, pluss mange andre både kreative og praktiske detaljer som skulle på plass. Tempoet var høyt og dagene lange. Mange var de foreldrene som stod over dampende gryter og rørte sammen sjokolade og vanilje til lekre kaker og desserter og planla utstilling og salg av maten.

Mange erfaringer

Elevene får mange nyttige erfaringer av å delta i et slikt stort prosjekt. Foruten å få prøvd ut og utviklet sine kreative evner, får elevene trent opp samarbeidsevnene sine gjennom å jobbe i grupper sammen med andre og utvidet sine relasjoner på kryss og tvers av vante bekjentskapskretser og miljøer. Også de foreldrene som deltar får muligheter til å knytte nye og spennende kontakter og lære mer om hvordan arbeidet foregår og bli kjent med skolen og elevene.

The Wowfactor

Det er de som mener at de elvene som får fordype seg i kreative prosesser, oppnår bedre resultater også i basisfagene. Den britiske professoren Ann Bamford har studert kunstfagene i skolen for FN-organet UNESCO (United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization) og mener å ha funnet at de elevene som har tilegnet seg kunnskap gjennom kunst og kultur, oppnår bedre skoleresultater enn elevene som ikke får slik erfaring. Bamford mener at resultatene er så oppsiktsvekkende at hun kaller dem ”the wowfactor”. UNESCO selv har lagt frem resultatene fra en stor internasjonal undersøkelse basert på forskning fra 60 land. Undersøkelsene skal vise at elever som får jobbe med estetiske fag, får bedre selvtillit, blir mer kreative og bedre også i andre fag.

Du kan lese mer om arbeidet til professor Ann Bamford på

Informasjon om UNESCOS undersøkelser finner du på https://portal.unesco.org/culture/en/ev.php-URL_ID=30006&URL_DO=DO_TOPIC&URL_SECTION=201.html

Bildene under viser en liten smakebit av det som foregikk den 9. mars 2011 (ALLE  FOTO: Kampen skole):

Tidligere festivaler

2003       2015